lørdag 18. april 2009

ARGENTINA - BUENOS AIRES

for en fantastisk by. en skikkelig storby, men likevel ikke kald. i palermo, omraadet hvor vi bor, er det enkelt og ta seg rundt til fots og masse folk i gatene. biffen er knall og koster seksti kroner. masse kule fortausresturanter og velge mellom. tango i gatene i fargerike la bocca og masse kunstnere som stiller ut bilder paa staffelier. utestedene er mange og vi foeler oss trygge overalt hvor vi vandrer (saa lenge vi holder oss unna steder vi har blitt advart mot). foerste dagen tok vi turen og saa evitas, eller eva perons, gravplass. det var masse store graver og vi fikk knipset litt bilder. naa har vi fatt to til i gruppen, kathrine, soesteren til elisabeth og asgeir. flott med litt frisk pust, det gjoer ogsaa at vi er litt mer efektive. i dag var de to og hoppet i fallskjerm, og synes det var kjempekult. vi venter paa at de skal komme hjem naa slik at vi kan se hoppet paa dvd. paa soendag skal mette hilde elisabeth asgeir og kathrine paa fotballkamp og se bocca jr moete river. kampen har blitt kaaret til verdens villeste oppgjoer, saa det blir nok en opplevelse. stadioen tar seksti en tusen. vi har tre bursdager og feire, saa soendag blir en hektisk dag, kathrine har nemlig bursdag og feiringen paa kvelden skal bli stor. til tirsdag tar vi turen over til uruguay, ikke helt bestemt oss for om det blir montevideo eller punta del este, muligens begge. buenos aires er virkelig en by vi skal tilbake til. en god avslutning paa turen! chiao.

torsdag 9. april 2009

fotoer

costa rica

vi elsker costa rica. mette bruker denne setningen i hvert land: aa jeg eeelsker india. aa jeg eeelsker thailand. aaa jeg elsker new zealand. aa jeg elsker LA. og hun skal bo i alle landene. men vi elsker costa rica. i morgen tenker vi oss og bli noen skikkelig surfere ved og melde oss paa et kurs. her kryr det av surfegutter med store kroeller. veldig flott. stranden her er veldig deilig med stooore boelger og god sand. vi har gangeavstand til stranden og bor paa et veldig koselig hostell, botella de leche. en flaske med melk. alt er kustoff og veggene ser ut som en ku og det er gratis internet og kjoekken og hengekoeyer og sakkosekker. i dag morges naar vi vaaknet opp saa hoerte vi noen soerlandsstemmer og naar vi aapnet doeren saa ser vi plutselig Hanna, Vilde og Madeleine. Kjempemorsomt. Vi visste at de var ute og reiste, men ikke at de skulle til Costa Rica, sa det var kult. Vi foeler vi har moett alle fra byen som er ute og reiser naa. Natalie, Erika, Eirin, Tamara, Jarl, Bernhard, Marita og jentene og Stine og naa disse. Verden er ikke saa stor likevel. men ja, det er kaldt her paa internetrommet, vi maa ut og varme oss. haha.

fredag 3. april 2009

mexico

aaa elsker mexico. isla mujeres var saa utrooolig fint. vi bodde paa poc na, et kjempekoselig hostell med masse andre backpakkere. leide golfbil og kjoerte rundt og mette og hilde badet med delfiner. stranden her var fantastisk. naa er vi tilbake i playa del carmen og vil ikke at dette skal ende. vi har moett tamara jarl og bernard ogsaa, som reiser jorda rundt selv. de er bekjente fra kristiansand, saa det var veldig goey. var med de paa en dagstur til tulum i dag. ble litt misslykket. vi tok buss i en time ned og spiste en pizza og tok buss tilbake igjen. ikke helt slik vi hadde sett for oss, men var veldig kult og vaere med de litt. i kveld skal vi danse og spise paa senor frogs. snart er det costa ricaaa. vi ser for oss at vi tar turen til tamarindo naar vi er der. LATER.

fotografier

fredag 27. mars 2009

MEXICO playa del carmen

ollallllaalaalalallaaa her er det stemning! vi kom paa loerdag og gikk ut paa coco bongo, det sykteste kuleste utestedet vi vet om. sikkert plass til noen tusen der, live show med masse etterlikninger av store stjerner som elvis, queen, madonna, beyonce, kiss, lady marmelade osv... alt fra baren er grais og alle danser paa den hele kvelden. og statister hang i taket og var utkledd i alle slags kostymer. saa det var en opplevelse. ellers saa har det vaert masse strand dager, fatt tilbake litt farge igjen naa. vi var ute og spiste paa mandag, satt ute paa en fortausresturant og spiste og kikket paa livet i gaten rett ved. og PLUTSELIG saa gaar STINE SANNES rett forbi oss! vi hoppet opp og loep etter henne og lagde leven av overraskelse. hun studerer visst spansk og litt sann her paa gateway utenat vi visste det. saa vi har hatt noen kvelder med henne og moett de hun har blitt kjent med her.

mexikanerene er utrolig morsomme og goeye, finner paa masse sprell hele tiden. for noen dager siden var vi ute og spiste paa senor frogs, en galen resturant. alle servitoerene er sann gutter i tyveaarene, og tuller masse med alle gjestene, fikk alle til og reise seg og danse rundt i resturanten og ut paa gaten og danse paa stolene og alt midt i maaltidet. mens vi satt og spiste mistet en av servitoerene en tallerken i gulvet, og da stoppet de musikken, tok mikrofonen og ba alle reise seg og klappe for han. saa matte alle gaa til venstre i resturanten for og se ned paa havet, for naa matte han bade. det var sann i ti tiden paa kvelden og han ble kastet uti med alt toeyet paa. hilde ble ogsaa plutselig bare grabbet tak i, og de ba henne om og sette seg paa baren, saa tok de sann bindegreier og bandt henne i beina og hang henne i taket opp ned og satt paa en skikkelig sterk blaasemaskin og spinnte henne rundt. vi lo oss i hjel, for hun blir saa kvalm, veldig vittig hvis hun hadde spydd, hun blir veldig kvalm av ting som spinner rundt, naar vi hoppet i fallskjerm saa spoey hun i lufta. men det gikk greit. ja, ellers saa tenker vi oss videre til cancun og se hvorda det er der paa loerdag og etter det noen dager i isla de mujeres. vi koser oss utrolig her. shjlalabais.

onsdag 18. mars 2009

LA, baby

Hello, da var vi i LA. utrolig spennende. vi har tilbrakt noen dager hos Katie, Natalie og Lizzie i Costa Mesa, en time soer for LA. Veldig skjoenne jenter, Katie var ei god venninne av Elisabeth naar hun bodde i Ohio, saa var veldig greit at vi fikk crashe der og blitt kjent med deres venner. Vi har shoppet endel, vaert paa fashion island i newport. Ogsaa har vi vaert i Laguna beach og kikket rundt, kjoerte opp paa toppen og saa en veldig fin utsikt. Men naa bor vi paa hollywood boulevard, gata hvor man finner walk of fame (eller som hilde tror det heter, walk of shame). I kveld var vi paa turist tur i en hot rod og kjoerte opp gjennom bel air og opp mot hollywood skiltet, fikk sett hele byen fra den toppen og proevde febrilskt og ta tusen bra bilder, men det var ikke enklest med moerket og lyset som skulle fanges opp. Etter det saa kjoerte vi ned gjennom Sunset Boulevard og Rodeo Drive og Beverly Hills og saa masse celebrity houses - Dr. Phil, J.Lo og Mark Anthony, Madonna, Elvis sitt gamle hus, Michael Jackson, Nelly, The Osbournes sitt gamle hus, som naa eies av Christina Aguilera, The Playboy mansion, Tom Cruise og Katie Holmes og mer, husker ikke alle. Veldig inponerende, sykt store hus!! Og alle er jo naboer. Det er St. Patricks day i dag, saa hadde vaert optimalt hvis vi hadde vaert over 21, menmen. I morgen er planen og shoppe paa Melrose Avenue og kanskje se Venice beach og litt sann. Vi vurderer og ta turen ned til San Diego for noen dager til torsdag. See you later alligator.

lørdag 14. mars 2009

bilda

NZ

siste dagen i NZ, reiser til LA i kveld. tiden her har virkelig loept! vi har hatt det utrolig goey, folkene her er veldig kule. helgen i coromandel var deilig, fikk badet og sett masse fin natur og fine strender og blitt kjent med sam og brad, som vi leide hus med. grillet paa kvelden og spillte beer pong i garasjen. saa var det tilbake til auckland, hvor vi bestemte oss for aa splitte oss. hilde og elisabeth foelte en stor trang til aa gaa paa en tre dagers vandretur i fjellet nedi taupo for aa se vulkaner, det presset klarte kristina og mette ganske smidigt aa staa imot, saa de reiste heller opp nord til paihia.

mette og kristina snorklet, fisket, kajakket, saa delfiner og meotte masse flotte folk fra hele verden paa the rocket, en overnattsbaat. grillet paa kvelden og hoerte paa fin musikk og ble forelsket i alle guttene som jobbet paa baaten.

elisabeth og hilde fant hell i uhell ved at turen ikke gjennomfoeres pga uvaer, men de hadde det helt sykt goey paa et stort backpakkersted med masse liv.

og naa er vi alle samlet igjen og holder hender hele tiden fordi vi har vaert saa lenge borte fra hverandre. blir litt kronglete naar vi skal inn paa flyet. alle gleder seg til flyturen, for det er saa mange goeye filmer og se. snakkes i LA.

onsdag 4. mars 2009

NEW ZEALAND - AUCKLAND

hooohooooo. deilig aa komme til et engelsktalende land, her er vi liksom litt mer inkludert i sammfunnet. vi kom i forgaars og har tilbrakt dagene med aa rusle rundt og blitt litt kjent og handlet endel. i gaar moette vi en av travis sine venner, sam, (travis ble vi kjent med i india og han er fra nz) og conrad. vi var ute og spiste og snakket litt om hva vi vil gjoere mens vi er her. vi kom fram til at til helgen skal vi reise av gaarde til et strandsted litt lenger soer paa roadtrip og kanskje leie et hus ogsaa skulle de faa med seg noen fler venner. saa et blir nok veldig goey, vi har veldig lyst til aa ta surfekurs, siden ingen har proevd det foer utenom elisabeth. i morgen er planen aa ut paa en oey med baat (wiheke island) og besoeke tre vingaarder og en olivenplantasje. hele dagen er planlagt og etter det blir det kanskje tid for litt bading. ellers saa er temperaturen paa rundt tyve grader, ikke saa alt for varmt, litt vind. til mandag skal vi hoppe i fallskjerm, og jeg skjelver mens jeg skriver denne setningen. men det blir nok ganske koooolt. vi er ogsaa veldig fornoeyde med stedet vi bor paa, eget kjoekken saa i gaar noeyt vi god gammeldags norsk tomatsuppe til middag. nydelig. so long dear!

lørdag 21. februar 2009

fredag 20. februar 2009

thailand - hua hin

da var vi i hua hin. etter en tretimers humplete busstur i gaarmorges kom vi endelig frem. hotellrommet vaart er veldig fint, vi har firemannsrom og det er det stoerste til naa. saa det er vi veldig fornoeyde med. stranden her er veldig fin ogsaa, og utroolig masse turister her. men det gjoer ikke noe, vi foeler oss litt trygge da. de siste dagene i bangkok saa fikk vi tatt en times full kroppsmassasje med aromaterapi og pedikyr og manikyr og kristina og hilde klippet seg. saa naa er det bare brunfargen som skal paa plass, men det er utrolig varmt! maten i thailand er ogsaa mye enklere aa ha med aa gjoere, alt foeles mye tryggere og renere. ogsaa er det litt stoerre variasjon. man kan vel egentlig faa tak i det meste her. saa naa har vi fire dager til her og da ser vi bare hvor vi tar turen, da har vi fire dager til i thailand. vi tipper vi drar tilbake til bangkok noen dager foer for vi likte oss veldig godt der. her i hua hin kommer dagene til aa gaa ved at vi er paa stranden og ute og spiser, men i morgen skal vi til ellephant village og ri paa elefanter, det gleder vi oss veldig til! shalom:)

mandag 16. februar 2009

THAILAND - Bangkok

ah saa herlig by. vi kom hit i gaar morges klokken atte paa morgenen, da var ikke check in paa hotellet foer klokken et, saa vi matte slaa i hjel litt tid, da dro vi pa seven eleven og kjoepte frokost og tok taxi til en park. i parken var det mange som stod i forskjellige grupper og trente og oevde paa aa fekte med sverd og forskjellige oevelser. mange jogget ogsaa. vi sovnet paa gresset. da vi vaaknet igjen var det store shoppesenteret siam aapnet, saa vi dro innom der. og det var helt sinnsykt. fem etasjer, hver etasje er vel paa storrelse med soerlandssenteret ellerno. zara mango og masse goeye butikker. vi trengte en dusj, saa vi dro tilbake til hotellet og dusjet ogsaa dro vi tilbake igjen og kikket paa alt.

i dag har vi vaert i dream world, veldig goey og fargerik park. naa skal vi tilbake til shoppingsenteret og kikke, har fortsatt tre etasjer igjen, ogsa har de bowling og kino og sea world i kjelleren. saa litt aa gjoere i kveld og.

i morgen tenker vi aa ut i baat og se pa forskjellige tempeler og statuer. har bare to hele dager til igjen i bangkok saa blir nok hektiskt! veldig masse aa gjoere. bangkok var deilig aa komme til, mye roligere enn mumbai, trafikken er bedre, ikke saa mye tuting og koe. folkene er ikke saa stirrete, vi kan gli inn i mengden, og de er veldig hyggelige og goeye. vi var innom et marked paa kvelden i gaar og, og da ble vi dradd inn i en salong for a stelle neglene. der var det masse shemales som blottet seg for de som gikk forbi, saa vi ble litt satt ut. men naa er tiden ute, namaste!!

onsdag 11. februar 2009

tirsdag 10. februar 2009

colva beach - soer i goa

naa har vi reist ned soerover, vi kom hit paa soendag, ble litt forsinket siden mette var syk. men saa kom vi frem tilslutt, var halvannen times kjoring. her er stranden hvitere og vannet blaaere. litt roligere ogsa, ikke saa mange selgere og tiggere. vi har bare slappet av paa stranden og vaert ute og spist, kikket rundt litt i den lille byen som er. hotellet her er litt bedre ogsa, paa silver moon, som vi sov paa i anjuna hadde vi fire frosker, en stor kakkerlakk, tusen maur over alt, et par edderkopper og en salamander, men her er alle veggene tette saa vi sover litt bedre. her er det ogsaa basseng, vi betaler 40 kr natta. saa budsjettet ligger godt ann, ser frem til shopping i bangkok! videre til thailand drar vi til soendag. foer det skal vi innom og ha noen dager til i mumbai, siden flyet drar der i fra. vi diskuterer litt om vi skal ditche hua hin, den lille fiskerlandsbyen 3 timer soer for bangkok og heller reise ut paa en av oeyene.

torsdag 5. februar 2009

ps.

paa www.bettebetten.webs.com har vi en til blogg, og der har vi lagt ut litt bilder!!

onsdag 4. februar 2009

GOA INDIA

halooo der, her er det varmt! og betraktelig roligere enn mumbai, som var et stort, goey og skummelt og spennende og fascinerende sirkus. vi befinner oss naa i anjuna, litt nord i goa, her floerer det av narkotika. paa vei ned til stranda blir vi spoert om hasj extasy kokain og alt. paa resturantene sitter folk og bytter paa jointer som ingenting. men det er deilig aa vaere naer vann og ha muligheten til aa kunne bade og sole oss. i dag tok vi baat i ti minutter til nabostranda, baga beach. der var det litt mindre folk. naar man ligger paa stranden saa kommer det selgere av frisk frukt. veldig mange som maser, og det er litt vanskelig, men vi proever aa vaere tydelige paa at vi ikke er interessert, for de er temmelig bestemte. de kan staa ganske lenge og proeve og overbevise oss.

vi har vaert de siste dagene en del sammen med natalie og eirin og erika, jenter fra kristiansand. de reiser i natt, har vaert koselig aa vaere med dem. i gaar var vi ute paa et veldig kult utested, det kostet 100 rupies for aa komme inn, altsaa fjorten kroner, og daa kunne man forsyne seg gratis av drikke hele kvelden. hvis man var gutt matte man betale 1000 rupies. vi tok det likevel ganske rolig, siden vi var ganske slitne etter aa ha ligget i solen hele dagen.

guest houset vi bor paa er helt greit, betaler sann femti kroner natta hver, men paa kjoepet saa har vi til naa hatt tre frosker paa rommet, for paa badet er det ikke noe vindu, saa de hopper inn for aa soeke etter fuktigheten. maria, som er huseieren er veldig hyggelig, og hun kommer med en gang og dreper de med klikklakken sin. etterpaa saa reiv mannen hennes den ene frosken i to med hendene. saa de er nok ganske vandt til det.

paa fredag saa tar vi turen videre soerover for aa utforske mer av goa. vi maa uansett lenger soer naar vi skal ta flyet tilbake til mumbai, saa det passer bra. har ikke helt bestemt oss enna, men boka vi har kjoept om goa funker veldig godt som en hjelpende hand til det meste!

søndag 1. februar 2009

INDIA MUMBAI

johoo:) siste dagen vaar i mumbai. i morgen baerer turen videre til goa, litt lenger soer, og langs kysten, saa der blir det tid til bading og avslapping. skal bli litt deilig aa koble av fra denne utrolig intrykksfulle byen. i gaer var vi paa safari i en national park rundt en times kjoeretur unna. der fikk vi sett snoe tigere og vanlig tigere og daadyr og loever og ville apekatter som gikk fritt rundt over hele parken. vi dro ogsaa opp paa en fjelltopp hvor det var helt fredelig med den beste utsikten, der var det to tusen aar gamle steinhuler, en slags hulelandsby. veldig fascinerende, og vi var de eneste som var med paa touren, for det var egentlig stengt, saa da fikk vi slappet litt av og. senere paa kvelden dro vi paa hotel continental paa marine drive og spiste paa top floor utendoers resturanten dome, med utsikt over hele kysten, det var moerkt saa det var kjempefint med levende lys og live musikk. senere paa kvelden dro vi til leopold igjen og tok noen oel og danset, det var veldig goey. men naa gleder vi oss bare til aa BADE! togturen i morgen starter klokken seks paa morgenen, og tar rundt femten timer, men det blir veldig spennende, mye aa se langs veien. hver taxitur er en opplevelse, saa vi ser frem til togturen ogsaa! masse bilder har vi tatt, men det er litt problematisk aa faa lagt de inn, for disse dataene er fra 1974 eller no, saa vi er litt redde for at alt skal crashe hvis vi proever oss. men vi er paa jakt etter bedre dataer! skulle oenske alle hjemme var med og saa alt! tenker paa alle!

fredag 30. januar 2009

her er det kaos og biler over alt og mennesker over alt og loeshunder og kuer. i gaar var vaar foreste dag, og vi startet med aa spise middag paa leopold. saa gikk vi videre for aa shoppe, og da ble vi stoppet paa gata og spurt om vi ville vaere med i en bollywood film. saa vi hoppet paa en buss med mange andre turister og kjoerte i tre timer til bollywood, stort utendoers studio. vi var sann tyve stk, ble kjent med noen veldig koselige folk. vaar oppgave i filmen var aa sta paa foerste rekke av sann femten hundre indere, vi var oss tyve hvite som skulle vare paa foerste rekke siden det skulle vaere en film fra london. veldig mye venting, men vi fikk middag og betalt 500 rupies vaer. saa det var en opplevelse. vi var ikke hjemme foer sent paa natt, saa i dag er formen litt redusert. men vi har fatt kikket oss mer rundt og sett gateway of india og taj mahal hotel. vi foeler oss veldig som aliens. alle ser paa oss hele tiden. masse tigging og fattighet her. vi har alle holdt oss friske fram til naa, og er veldig forsiktige med hva vi putter i munnen! vi fikk kjoept oss en lonely planet book, saa i morgen har vi funnet ut at vi skal ut og spise paa en kjempefin restuarant paa et tak med utsikt utover havet, siden mette blir 20 aar!!! mandag drar vi videre til goa for aa faa litt sol og avslapping! det er veldig varmt her.

onsdag 21. januar 2009

mexico

vi skal være i mexico i to uker, og etter litt research og utspørring av tidligere backpackere har vi kommet fram til at det vil være veldig lurt av oss å reise til isla de mujeres, en øy som ligger en halvitme unna cancun (hvor vi lander) med ferje, og playa del carmen. sistnevnte tar tre kvarter med buss. etter litt kvikk googling, fant vi disse fantastiske bildene av hva vi har å vente oss. øverst ser du playa norte fra playa del carmen og underst er playa maroma på isla de mujeres.

en liten leken illustrasjon

tirsdag 20. januar 2009

PÆCK IT IN

en uke til vi reiser, og reisefeberen kan kun holdes nede ved å bedrive aktiviteter som har med turen og gjøre. i dag har vi tatt andre og siste dose av drikkevaksinen, noe av det værste jeg har smakt. litt sånn flytende stearinaktig konsistens med en fake smak av bringebær og saltvann. deilig å være ferdig med det meste, alle vaksiner er tatt, hostellene begynner å være i orden og nå er det bare igjen å bruke en million kroner på malariatabeletter. men akkurat nå er det pakking som står for orden (det som kan pakkes skal pakkes) og vi klarte en gang i de sene nattestimer å skrive en meget detaljert liste:

Klær:
• Ca 7 truser
• Hvit bh, sort bh, stroppløs bh
• 6 par sokker
• Sports-BH

Toalettsaker:
• Antibakteriell sprit
• 2 hårfønere (kristina og hilde)
• 2 rettertang (mette og elisabeth)
• Epilator
• barberhøvel
• Speil
• Sminke
• P-piller
• Ibux
• Paracet
• Nesespary
• Myggsprayen ( vanlig myggspray)
• Våtservitter
• Pinsett
• Imodium( diare dempende)
• Tamponger

s k u m m e l t

mandag 19. januar 2009

REISERUTEN

i skrivende stund er det nøyaktig åtte dager til avreise. her er reiseruten.

28. jan INDIA (mumbai og goa)

15. feb THAILAND (bangkok og hua hin)

28. feb HONG KONG

1. mars NEW ZEALAND (auckland)

14. mars LOS ANGELES

21. mars MEXICO (cancun og playa del carmen og mexico city)

5. april COSTA RICA (san jose og manuel antonio)

13. april PERU (lima)

14. april ARGENTINA (buenos aires og tur til URUGUAY)